Plaats uw persbericht!

Op deze website kunt u gratis uw persbericht plaatsen met daarin een verwijzing (link) naar uw eigen website. Het plaatsen van deze link draagt bij aan de vindbaarheid van uw website in de zoekmachines. Leest u voordat u een persbericht plaatst wel even de voorwaarden.

Meld u nu gratis aan en begin direct met schrijven!

Alles wat je als ondernemer moet weten over het verloop van een incassotraject

by admin on juni 23, 2017

Iedere ondernemer krijgt ermee te maken of heeft er in het verleden al mee te maken gehad: wanbetaling van klanten. Als klanten niet betalen, is dat zacht gezegd vervelend. Je maakt namelijk samen betalingsafspraken en jij moet jouw eigen rekeningen ook netjes betalen. Je kunt zelf een aantal dingen doen, om ervoor te zorgen dat een niet-betalende klant wel gaat betalen. Ook kun je een incassobureau inschakelen, die jou helpt met het incasseren bij debiteuren. In dit artikel lees je wat je zelf kunt doen en waarvoor je hulp kunt inschakelen.

Zelf maatregelen nemen

Klanten die niet betalen, kosten tijd en moeite. Dit beiden kost jou als ondernemer weer geld. Daarom is het verstandig om direct actie te ondernemen, als een klant de uiterste betalingsdatum niet voldoet. Het beste kun je dan eerst zelf maatregelen nemen. Dit is namelijk het beste voor het behoud van een goede klantrelatie. Het kan namelijk zijn dat een klant het is vergeten om te betalen door privé-omstandigheden bijvoorbeeld. Neem als eerste altijd telefonisch contact op met de debiteur. Vraag waarom de factuur niet voldaan is en bespreek een nieuwe uiterste betaaldatum of stel een betalingsregeling op. Zet deze nieuwe betalingsafspraak na het gesprek op de mail, ter schriftelijke bevestiging. Betaald de debiteur nog niet na deze genomen maatregelen? Stuur dan een laatste herinneringsbrief, waarin je waarschuwt voor een sommatie of een incasso. Schakel voor een correcte afhandeling een incassobureau in.  

Een incassobureau inschakelen

Als je een incassobureau inschakelt dan volgt een incassotraject. Over het algemeen bestaat dit traject uit de volgende vier stappen:

  • Pre-incasso: dit is een allerlaatste waarschuwing vanuit het incassobureau. Als hier geen gehoor aan wordt gegeven door betaling, dan start het incassotraject.
  • Minnelijke incasso: hierin verstuurt het incassobureau aanmaning, wordt zonodig een betalingsregeling opgesteld en worden debiteuren telefonisch aangemaand. Hierbij komt nog geen rechter van pas. De rechtsgang kan nog worden voorkomen.
  • Gerechtelijk incasso: bij deze stap komt wel een rechter te pas. De debiteur wordt gevraagd om te verschijnen voor de Rechtbank. De gerechtelijke procedure gaat nu lopen en mondt uiteindelijk uit in een vonnis.
  • Executie: als het vonnis toewijzend is, dat wil zeggen dat als de ondernemer gelijk krijgt, het incassobureau direct overgaat op een executietraject. De ondernemer mag dan kiezen of er beslag wordt gelegd op het inkomen, het banksaldo of de inboedel van de debiteur. Met als doel om de openstaande vordering alsnog in te vorderen.

De werkwijze van Cannock Chase

Het incassobureau Cannock Chase doet er in haar werkwijze alles aan om een rechtsgang te voorkomen. Dit is namelijk voor geen één partij de beste oplossing. Iedereen wordt namelijk op kosten gejaagd als er een rechtsgang komt. Daarom probeert dit incassobureau te allen tijde te voorkomen dat het tot de rechtbank komt. Dit doet het incassobureau door te kijken naar het draagvermogen en de bereidheid van de debiteur. De debiteur is degene die de incasso moet betalen, oftewel uw klant. Soms wil een debiteur namelijk wel betalen, maar kan dit niet. Dan wordt er door Cannock Chase gekeken naar de beste oplossing. Kan een debiteur de incasso wel betalen, maar wil deze dit niet? Dan volgt een hardere aanpak, en kan dit wel tot een rechtsgang leiden. Maar in eerste instantie doet een incassobureau er alles aan om een rechtsgang te voorkomen.