Een uitzendbureau brengt vraag en aanbod in werk bij elkaar. De werkgever vraagt naar werk. De uitzendkracht biedt arbeid aan. Dit klinkt simpel, maar er komt nog wel wat bij kijken. Omdat de uitzendkracht, zoals de naam al zegt, namens het uitzendbureau aan het werk is, levert dit veel administratieve verplichtingen op. Er moet bijgehouden wie er werkt, waar hij werkt, tegen welke vergoeding etc. De uren moeten goed worden bijgehouden, het contract moet worden opgesteld en meer. Gelukkig kan dit tegenwoordig steeds meer automatisch gebeuren. Er hoeft niet meer iemand zijn pen te pakken om een contract van twintig kantjes te schrijven. De urenregistratie gaat niet meer op het briefje bij de uitgang en zo zijn er meer voorbeelden van wat er op het gebied van arbeidsadministratie veranderd is in de loop der jaren.
Een oplossing voor het uitzendbureau kan zijn om het uit te besteden. Er bestaat een bedrijf dat zich specifiek richt op het automatiseren van uitzendbureaus en de software en expertise kan bieden dat een uitzendbureau nodig heeft. Met het gebruik van innovatieve en efficiënte software kan er van alles worden bijgehouden. Specifiek kan dit gaan om fase telling via de NBBU cao of ABU als uitgangspunt van de oplossing. Dit kan trouwens ook goed gecombineerd worden met gerelateerde activiteiten als het bemiddelen tussen zzp’er en bedrijf, het werven en selecteren van de juiste mensen, opleiding en advies op het gebied van Human Resource Management en payroll.
Als uitzendbureau of ander bedrijf kan het razend interessant zijn om volop geautomatiseerd te werken met bijvoorbeeld recruitment software. Dit geeft een totaalpakket van alle eerder opgenoemde zaken. Specifiek voor een uitzendbureau is de employee self service. Dit geeft uitkomst bij grote en middelgrote uitzendbureaus. Kies voor oplossingen, want die helpen u verder. Kies voor automatisering en gemak. Kies voor software op maat.