Plaats uw persbericht!

Op deze website kunt u gratis uw persbericht plaatsen met daarin een verwijzing (link) naar uw eigen website. Het plaatsen van deze link draagt bij aan de vindbaarheid van uw website in de zoekmachines. Leest u voordat u een persbericht plaatst wel even de voorwaarden.

Meld u nu gratis aan en begin direct met schrijven!

Twee derde werkzoekenden bereidt zich in minder dan één uur voor op sollicitatiegesprek

by admin on oktober 31, 2014

Almere, 31 oktober 2014 – Werkzoekenden nemen weinig tijd om zich voor te bereiden op een sollicitatiegesprek. Ruim twee derde (64%) van de respondenten doet dat in minder dan een uur. Slechts een kleine groep (6%) maakt meer dan twee uur tijd vrij om zich zo goed mogelijk te presenteren bij een nieuwe organisatie. Dit blijkt uit het jaarlijkse kandidatenonderzoek van uitzendorganisatie Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Aan het onderzoek hebben 1270 werkzoekenden meegewerkt.

Hoe bereiden sollicitanten zich voor?

De manier waarop sollicitanten zich voorbereiden op een eerste gesprek verschilt per persoon. Het kandidatenonderzoek geeft inzicht in de meest gebruikte manieren waarop sollicitanten dat doen. Zo geeft 79 procent aan vooral op zoek te gaan naar informatie over hun potentiële nieuwe werkgever. Daarnaast zegt 62 procent de vacaturetekst aandachtig te bestuderen om zich zo op alle mogelijke vragen voor te bereiden. Tenslotte focust bijna één derde (31%) zich op zijn of haar sterke punten, zodat ze die in één zin kunnen benadrukken.

Hoe vinden sollicitanten een vacature?

Er is eveneens onderzoek gedaan naar de populairste manieren om een baan te zoeken. Voornamelijk vacaturesites (68%) zijn erg populair bij de zoektocht naar een nieuwe baan. Hiernaast wordt er ook specifiek op de website van werkgevers gezocht naar vacante posities (53%). Ook het persoonlijke netwerk (51%) en social media (28%) worden veel genoemd. Opvallend is dat nog steeds meer dan een kwart (28%) de perfecte vacature in de krant hoopt te vinden.

Raymond Puts, algemeen directeur van Unique: “Ik vind het verbazingwekkend dat in de voorbereiding van een sollicitatie, dat een heel belangrijk moment in je leven kan zijn, zo weinig tijd wordt geïnvesteerd. Een goede voorbereiding is echt het halve werk. Werkgevers zien namelijk direct het verschil tussen iemand die zich goed of niet goed heeft voorbereid. Door tijdens het sollicitatiegesprek te laten zien dat je van de hoed en de rand weet, straal je vertrouwen uit en wordt de kans dat je die baan binnensleept aanzienlijk groter.”

Unique en Motivaction hebben op basis van de resultaten een infographic gemaakt, met daarin meer facts en figures over werkzoekenden van vandaag de dag. De infographic is aan te vragen via: www.unique.nl/infographic

——

Toelichting op het onderzoek
Het onderzoek gehouden in januari 2014 onder 1270 respondenten geeft de resultaten weer van een kwantitatief, online onderzoek van Unique Nederland in samenwerking met Motivaction. De respondenten van het onderzoek bestaan uit recent werklozen en latent/potentieel werkzoekenden onder de Nederlandse bevolking in de leeftijd van 18 tot 60 jaar. De resultaten van het onderzoek zijn gekoppeld aan het zogeheten Mentality-model van Motivaction. Met het Mentality-model van onderzoeksbureau Motivaction worden Nederlanders opgedeeld in acht groepen van mensen die op een vergelijkbare manier in het leven staan. Dit model blijkt effectiever te zijn om het gedrag van mensen te verklaren en te begrijpen dan de traditionele indelingen op basis van leeftijd, geslacht, opleiding en inkomen.

Over Unique

Unique startte ruim 40 jaar geleden als uitzender met een bijzonder oog voor het talent van mensen en onderscheidde zich met haar persoonlijke en kwalitatieve dienstverlening. Vandaag de dag is Unique uitgegroeid tot een brede HR-dienstverlener. Nog steeds actief in arbeidsbemiddeling, maar biedt daarnaast een breed palet aan HR-diensten en producten. Unique stelt zich als doel om alle HR vraagstukken van ondernemers in te vullen. Online en offline, tijdens kantooruren en daarbuiten. Onze grootste kracht is onze verbeeldingskracht. We kijken naar wat er is. En we kijken naar wat er kan komen, naar de wereld van morgen. Unique gelooft in innovatie en biedt een nieuw type HR‐dienstverlening. Toegankelijk. Deskundig. Op maat.

Unique. Werk aan morgen.

Unique is onderdeel van USG People N.V. Kijk ook op www.unique.nl en op www.uniquehroffice.nl