Plaats uw persbericht!

Op deze website kunt u gratis uw persbericht plaatsen met daarin een verwijzing (link) naar uw eigen website. Het plaatsen van deze link draagt bij aan de vindbaarheid van uw website in de zoekmachines. Leest u voordat u een persbericht plaatst wel even de voorwaarden.

Meld u nu gratis aan en begin direct met schrijven!

Wachttijden POH-GGZ

by ARTICULUS.nl on maart 7, 2019

De groei van het aantal praktijkondersteuners (POH-GGZ) binnen huisartsenpraktijken is de laatste jaren flink gestegen. Sinds 2008 werd de POH-GGZ in Nederland geïntroduceerd om patiënten met psychische problemen te behandelen. De functie is daarom nog in ontwikkeling. De meeste huisartsenpraktijken hebben vaak één of meerdere praktijkondersteuners in de praktijk. Ze bieden voornamelijk ondersteuning aan de huisarts. De nadruk ligt voornamelijk op begeleiding, ondersteuning of kortdurende behandeling. Zij kunnen de patiënt daarnaast doorverwijzen naar bijvoorbeeld de specialistische GGZ, wanneer zij dit nodig vinden. Nu, een aantal jaar later, zijn er zelfs wachttijden bij de POH-GGZ. Dit meldt het NIVEL op basis van cijfers. Patiënten moeten vaak twee weken of meer wachten voor een afspraak/consult met een praktijkondersteuner.

De wachttijden passen niet goed bij het laagdrempelige karakter van de huisartsenpraktijk. In de gehele GGZ worden de wachtlijsten groter. Het is van belang dat er meer praktijkondersteuner bijkomen in de huisartsenzorg om de vraag aan te kunnen. Een andere oplossing om de wachttijden binnen de GGZ te verkleinen is te kijken naar nieuwe initiatieven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan e-health. Zo kan er aan patiënten, voor of tussen de behandeling door, digitale zorg worden geleverd. De patiënt kan zich hierdoor voorbereiden op de behandeling of e-health kan juist ondersteuning bieden bij de behandeling.