Plaats uw persbericht!

Op deze website kunt u gratis uw persbericht plaatsen met daarin een verwijzing (link) naar uw eigen website. Het plaatsen van deze link draagt bij aan de vindbaarheid van uw website in de zoekmachines. Leest u voordat u een persbericht plaatst wel even de voorwaarden.

Meld u nu gratis aan en begin direct met schrijven!

Wat houdt de APK in? | Goedkope APK keuring

by admin on september 14, 2021

Algemene Periodieke Keuring (APK-keuring of kortweg APK) is een in Europa wettelijk verplichte goedkeuring van voertuigen die door Nederland wordt uitgevoerd om de verkeersveiligheid te bevorderen en het milieu te beschermen. Een nieuwe auto die benzine, elektriciteit of alcohol gebruikt, moet voor het eerst een goedkope APK keuring vier jaar na het eerste gebruik van de auto. Daarna twee keer om de twee jaar en vervolgens één keer per jaar. Nieuwe auto’s die diesel of vloeibaar petroleumgas gebruiken, moeten na drie jaar voor het eerst worden gekeurd en daarna eenmaal per jaar. Voertuigen ouder dan 30 jaar hoeven slechts eens in de twee jaar gekeurd te worden en voertuigen ouder dan 50 jaar zijn vrijgesteld van keuring. De deadline voor de keuringsperiode staat vermeld in het keuringsrapport. Vanaf 20 mei 2018 worden er strengere controles uitgevoerd, waaronder aandacht voor antiblokkeersysteem (ABS), airbag- en gordelspansystemen, correcte bandenspanning, elektrische stuurbekrachtiging en remsystemen.

Mag de keuring ook eerder gedaan worden?

Auto’s kunnen tot twee maanden voor de einddatum voor een goedkope APK keuring worden aangeboden. Na goedkeuring wordt de oude datum verlengd. Als de auto twee maanden voor het einde van de lopende periode opnieuw wordt gekeurd, wordt de nieuwe periode met twee maanden verlengd. Het mag de geldigheidsduur van het inspectiecertificaat niet overschrijden. Met een ongeldige goedkope APK keuring mag het voertuig niet op de openbare weg worden gebruikt. Wel is het toegestaan ​​om via de kortste route naar het APK-station te rijden. Het voertuig moet dan op privé terrein worden geparkeerd en geschorst om niet te hoeven voldoen aan de verplichtingen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Als er geen geldige APK of schorsing is, volgen automatisch boetes. Op 15 september 1985 is in Nederland de verplichte APK ingevoerd. Al met al is een goedkope APK keuring erg belangrijk en kost het ook gemiddeld maar 40 euro.