Plaats uw persbericht!

Op deze website kunt u gratis uw persbericht plaatsen met daarin een verwijzing (link) naar uw eigen website. Het plaatsen van deze link draagt bij aan de vindbaarheid van uw website in de zoekmachines. Leest u voordat u een persbericht plaatst wel even de voorwaarden.

Meld u nu gratis aan en begin direct met schrijven!

Werkzoekende gebruikt steeds meer social media voor zoektocht nieuwe job

by admin on mei 31, 2016

Werkzoekende gebruikt steeds meer social media voor zoektocht nieuwe job

Facebook stijgt in populariteit voor het vinden van een nieuwe baan

Almere, 31 mei 2016 – Het aantal werkzoekenden dat social media inzet tijdens de zoektocht naar een nieuwe baan blijft groeien. Waar het percentage dat sociale kanalen gebruikt eerder bleef steken op 28 procent, is dat in het afgelopen jaar gegroeid naar 36 procent. Dat blijkt uit het jaarlijkse kandidatenonderzoek van HR-dienstverlener Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.161 werkzoekenden.

Facebook wint aan populariteit
De groep werkzoekenden die via social media opzoek gaat naar een nieuwe job doet dat in 70 procent van de gevallen via LinkedIn. 62 procent doorloopt zijn zoektocht via Facebook. In 2014 was dat nog 67 procent (LinkedIn) en 48 procent (Facebook).

Verschuiving analoog naar digitaal
Zowel regionale als landelijke dagbladen zijn niet langer het go-to medium voor het vinden van werk. Een ruime meerderheid (64%) geeft aan met name vacaturesites te bezoeken in de hoop een baan te vinden. Daarnaast is voor de helft van de werkzoekenden (50%) ook het persoonlijk netwerk, zowel on- als offline, nog altijd een belangrijk middel. Overigens wordt social media niet enkel ingezet voor het vinden van werk, maar ook bij het baseren van een eerste indruk. Bijna een kwart (24%) van de ondervraagden baseert het imago van een organisatie op informatie via social media.

Loes Dingemans, algemeen directeur Unique: “De trend van offline naar online blijft zich verder doorzetten en social media neemt hierin de leidende rol. Nu de arbeidsmarkt weer aantrekt, laait de strijd voor geschikt personeel op. Om talentvol personeel te werven, zouden bedrijven meer moeten inzetten op hun sociale kanalen en het opbouwen van communities. Dit is cruciaal als zij toegang willen houden tot talentvol personeel. Jongere generaties zien online activiteit en social media als belangrijke graadmeters voor aantrekkelijk werkgeverschap.”

Unique en Motivaction hebben op basis van de resultaten een infographic gemaakt, met daarin meer facts en figures over werkzoekenden. De infographic is aan te vragen via: https://unique.nl/werkgevers/unique-als-partner/mkb-marktmonitor/kandidatenonderzoek

——
Over het onderzoek
Het onderzoek, gehouden in mei 2015 onder 1161 respondenten geeft de resultaten weer van een kwantitatief, online onderzoek van Unique Nederland in samenwerking met Motivaction. De respondenten van het onderzoek bestaan uit recent werklozen en latent/potentieel werkzoekenden onder de Nederlandse bevolking in de leeftijd van 18 tot 60 jaar. De resultaten van het onderzoek zijn gekoppeld aan het zogeheten Mentality-model van Motivaction. Met het Mentality-model worden Nederlanders opgedeeld in acht groepen van mensen die op een vergelijkbare manier in het leven staan. Dit model blijkt effectiever te zijn om het gedrag van mensen te verklaren en te begrijpen dan de traditionele indelingen op basis van leeftijd, geslacht, opleiding en inkomen.

Over Unique
Unique startte ruim 40 jaar geleden als uitzender met een bijzonder oog voor het talent van mensen en onderscheidde zich met haar persoonlijke en kwalitatieve dienstverlening. Vandaag de dag is Unique uitgegroeid tot een brede HR-dienstverlener. Nog steeds actief in arbeidsbemiddeling, maar biedt daarnaast een breed palet aan HR-diensten en producten. Unique stelt zich als doel om alle HR vraagstukken van ondernemers in te vullen. Online en offline, tijdens kantooruren en daarbuiten. Onze grootste kracht is onze verbeeldingskracht. We kijken naar wat er is. En we kijken naar wat er kan komen, naar de wereld van morgen. Unique gelooft in innovatie en biedt een nieuw type HR‐dienstverlening. Toegankelijk. Deskundig. Op maat.

Unique. Werk aan morgen.

Unique is onderdeel van USG People N.V. Kijk ook op www.unique.nl en op www.uniquehroffice.nl

Meer informatie
Marcommit
Lisanne van der Drift
035-5822730
unique@marcommit.nl