Plaats uw persbericht!

Op deze website kunt u gratis uw persbericht plaatsen met daarin een verwijzing (link) naar uw eigen website. Het plaatsen van deze link draagt bij aan de vindbaarheid van uw website in de zoekmachines. Leest u voordat u een persbericht plaatst wel even de voorwaarden.

Meld u nu gratis aan en begin direct met schrijven!

1 op de 6 scholieren wordt belemmerd door te hoog of laag niveau van klasgenoten

by admin on februari 12, 2020

Te laag niveau van leraren is een belangrijke reden om van school te wisselen

Hilversum, 5 februari 2020 – Bijna een op de zes ouders (16%) geeft aan dat hun kind belemmerd wordt door het te lage of te hoge niveau van klasgenoten. Generieke klassen blijken dus lang niet in het voordeel van alle kinderen te werken. Dit komt naar voren in een onderzoek van particulier opleidingsinstituut Luzac. Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 750 ouders met één of meer kinderen die basisonderwijs in groep zeven of acht of middelbaar onderwijs volgen.

Niet alleen het niveau van de andere leerlingen is een belemmerde factor, ook het niveau van de docent is van invloed. Als dit te laag is, dan is dit voor 42 procent van de ouders een reden om een andere school voor hun kind te zoeken. Daarnaast is teveel lesuitval een reden voor een schoolswitch (36%). Veruit het belangrijkste aspect om naar een andere school te gaan is de sfeer (71%).

Ouders zelf voor de klas
Wat de oplossing is om een leerling niet tegen te laten houden door het niveau van de leraren? Elf procent van de ouders zou het liefst zelf voor de klas staan om zo goed onderwijs te garanderen. De meeste ouders leggen echter de verantwoordelijkheid liever bij de school om het niveau gelijk te trekken. Maar liefst 78 procent van de ouders verwacht namelijk dat wanneer een scholier meer aandacht nodig heeft voor een bepaald vak, de school dit oppakt. In de praktijk worden ouders hierin vaak teleurgesteld. Maar liefst een op de drie ouders vindt dat er door de school onvoldoende aanvullend onderwijs wordt gefaciliteerd.

Jackeline Tullenaar, rector bij Luzac Eindhoven: “Persoonlijke aandacht voor leerlingen is niet alleen wenselijk, het is echt noodzakelijk. Bij gebrek hieraan kunnen leerlingen zich belemmerd voelen door het niveau van de klas of zelfs van de school. Het is zonde als we niet het beste uit leerlingen kunnen halen, omdat zij geen onderwijs krijgen dat bij hen past. De jaren die kinderen doorbrengen in het onderwijs vormen hen voor de rest van hun leven. Voor scholen is de taak weggelegd om scholieren zo goed mogelijk te begeleiden en er alles aan te doen om te zorgen dat zij het beste uit zichzelf kunnen halen.”