Plaats uw persbericht!

Op deze website kunt u gratis uw persbericht plaatsen met daarin een verwijzing (link) naar uw eigen website. Het plaatsen van deze link draagt bij aan de vindbaarheid van uw website in de zoekmachines. Leest u voordat u een persbericht plaatst wel even de voorwaarden.

Meld u nu gratis aan en begin direct met schrijven!

5 tips voor het opzetten van een overzichtelijke administratie

by admin on oktober 8, 2018

Boekhouden, bijna niemand wordt er echt blij van. Kies je ervoor om het zelf te doen? Of besteed je het uit aan een boekhouder. Een aantal tips voor het opzetten van een overzichtelijke administratie zijn altijd handig!

Tip 1: start op tijd

Het is nooit vroeg genoeg om te beginnen met het in kaart brengen van uw financiën. Bent u nog niet gestart met uw onderneming? Dit is geen probleem. Zelfs nu is het belangrijk om uw inkomsten en uitgaven eens concreet op een rijtje te zetten.

Tip 2: de belastingdienst

Natuurlijk moet u uw houden aan de eisen die de belastingdienst stelt. Een bewaarplicht van 7 jaar en voor sommige onderwerpen zelfs 10 jaar is hier een onderdeel van. Zorg ervoor dat deze eisen voor iedereen duidelijk zijn.

Tip 3: een goede administratie opzetten

Het openen van een zakelijke rekening is hierbij vaak de eerste stap. Het is namelijk goed op uw zakelijke administratie gescheiden te houden met het geld dat uw privé ontvangt en uitgeeft. Zo kunt u meteen zien hoe het ervoor staat met de zakelijke uitgave en inkomsten.

Tip 4: werk zorgvuldig

Zorg dat alle inkomende en uitgaande documenten overzichtelijk worden gescheiden. Dit kan doormiddel van een bakken systeem. Zo kunt u een bak maken voor de inkomende facturen, uitgaande facturen, bonnetjes en contracten en vergelijkbare juridische documenten.

Zorg dat alle documenten overzichtelijk zijn. Hierbij is het belangrijk dat gegevens kloppen. Wilt u bijvoorbeeld de netto cashflow uitrekenen, maar uw documenten liggen onoverzichtelijk door elkaar en u niet meer alle cijfers heeft, zal de uitkomst nooit kloppend zijn.

Tip 5: gebruik handige apps en tools

Tegenwoordig zijn er zeer handige tools waarmee u uw administratie gemakkelijk overzichtelijk krijgt. Zo kunt u met uw smartphone bonnetjes scannen en verwerken in uw administratie. U kunt uw facturen via de smartphone bekijken en de btw-aangifte staat online voor uw klaar.