Plaats uw persbericht!

Op deze website kunt u gratis uw persbericht plaatsen met daarin een verwijzing (link) naar uw eigen website. Het plaatsen van deze link draagt bij aan de vindbaarheid van uw website in de zoekmachines. Leest u voordat u een persbericht plaatst wel even de voorwaarden.

Meld u nu gratis aan en begin direct met schrijven!

Automaat spoelen

by admin on september 19, 2017

Een aardig aantal voertuigen maken tegenwoordig gebruik van automaat bakken. Door gebruik wordt de ATF olie wat in de automaatbak aanwezig is vervuilt en verouderd dit.

Automaat spoelen

Het reinigen van de automaat bak is nodig als gevolg van vervuilde ATF olie. Vaak wordt hiervoor in de fabriek, tijdens de productie van de auto, al ATF olie voor gebruikt met een lange levensduur. Het automaat spoelen is nodig vanwege verschillende redenen die van invloed kunnen zijn op het rijgedrag van de auto simpelweg vanwege slijtage en gebruik. Slijtage ontstaat vaak in de koppelvormer waarbij de koppelingsplaten slijten, dit zorgt voor het ontstaan van kleine deeltjes in de automaatbak.

Het automaat spoelen kan nodig zijn vanwege de volgende oorzaken:

  • De voorgeschreven vervanging interval is overschreden (60.000 tot 120.000km)
  • Kleine deeltjes gaan vanwege slijtage aan de koppelingsplaten in de ATF olie zwerven
  • Stuurventielen en andere componenten zijn beïnvloed vanwege de deeltjes uit de slijtage
  • De olie heeft een zwarte kleur aangenomen

Omdat vaak tijdens het wisselen van ATF olie niet gereinigd wordt heeft dat als gevolg dat maar een gedeelte van de oude olie afgetapt wordt waardoor de slijtagedeeltjes niet allemaal verdwijnen, dat terwijl die overal komen te zitten.

Het effect van het automaat spoelen is dat zo goed als alle oude olie verwijderd kan worden en dat de automaatbak zo schoon mogelijk wordt. Ook wordt de verse olie die tijdens het vervangen toegevoegd wordt niet direct vervuild door de oude olie die nog aanwezig is als er niet gespoeld is.

Voorkomende klachten van een niet gespoelde automaatbak die rijgedrag beïnvloeden:

  • Hapering tijdens het doorschakelen
  • Minder goed werkende kick-down
  • Hoger brandstofverbruik
  • Geen constante toerentallen

Omdat de auto geen constant toerental kan vasthouden kan dit resulteren in een hoger brandstofverbruik en wat resulteert in een minder economische werking van de auto.