Plaats uw persbericht!

Op deze website kunt u gratis uw persbericht plaatsen met daarin een verwijzing (link) naar uw eigen website. Het plaatsen van deze link draagt bij aan de vindbaarheid van uw website in de zoekmachines. Leest u voordat u een persbericht plaatst wel even de voorwaarden.

Meld u nu gratis aan en begin direct met schrijven!

Black hat vs. white hat? Stel betere vragen

by Kevinbrink on maart 31, 2013

Sinds het begin van SEO eind jaren 90, zijn SEO’ers verdeelt in twee kampen, de black hat SEO’ers en de white hat SEO’ers. De grens tussen white hat SEO en black hat SEO is echter niet altijd even duidelijk. Sommige bedrijven gebruiken deze termen alleen maar om zich zo veel mogelijk als white hat SEO’er over te laten komen.

Black hat vs. white hat
Black hat SEO vs. white hat SEO is niet hetzelfde als bijvoorbeeld conservatief vs. liberaal. De definitie veranderd ieder jaar en kan zelf per persoon verschillend zijn, omdat ieder zijn eigen aannames en oordelen heeft.
De juiste keuzes
Helaas baseren sommige bedrijven hun aanpak alleen maar op de keuze tussen black hat en white hat. We kunnen echter ook betere vragen stellen. Er zijn reële strategische en tactische verschillen tussen wat we vaak zien als white hat of black hat en die verschillen moeten bedrijven weten om de juiste keuzen voor hun bedrijf te kunnen maken.

Het gaat niet om ethiek

Voor dit artikel zullen we ethiek even buiten beschouwing houden. Wanneer we het hier hebben over black hat, gaat het niet over illegale activiteiten (zoals iemand website hacken), maar over het bewust overtreden van Google’s regels om uw rankings te verbeteren.
Ethische kant
Ondanks dat er ook een ethische kant zit aan het overtreden van de regels en de kwaliteit van de zoekresultaten te beschadigen, zal dit artikel een eerlijke blik werpen op de echte keuzes die u zal moeten maken wanneer u bezig bent met SEO.

(1) hoogwaardig of laagwaardig?

Is eerste vraag is, gaat u voor hoogwaardige of laagwaardige tactieken? Om te voorkomen dat twee “vage” termen vervangen worden met twee anderen, zal ik een definitie geven. Met waarde wordt de waarde bedoeld die een tactiek levert aan de website en de bezoekers.
Spam
Laagwaardige tactieken kunnen ook wel spam genoemd worden. Ze zijn meestal niet illegaal of onethisch (afhankelijk van uw standpunt), maar zijn altijd puur en alleen bedoeld om de rankings te manipuleren.
Footer link
Een goed voorbeeld is een tactiek die websiteontwikkelaars helaas nog steeds gebruiken. Ze plaatsen een link met keyword anchor tekst in de footer van de websites van hun klanten. Op zich is het niet onethisch, maar het voegt niets toe aan de website. Daarnaast kent Google deze tactiek en zal de waarde van de link verminderen. In extreme gevallen kan het leiden tot een penalty.
Zo goedkoop mogelijk
Laagwaardige tactieken worden vaak gebruikt door mensen op een zo goedkoop mogelijk manier willen stijgen in de rankings.
ROI
Wat ze vaak onderschatten is de tijd die deze tactieken vaak kosten en ze overschatten de opbrengst van hun investering. Het resultaat van laagwaardige tactieken verdwijnt snel en Google treed steeds strenger op tegen deze tactieken, waardoor ze ook riskanter worden (zie vraag 2).
De toekomst
Er is echter nog een probleem met deze tactieken, ze bouwen namelijk niets op waar u in de toekomst iets aan heeft. Wanneer ze mislukken, wat meestal gebeurt, moet u opnieuw beginnen en weer een andere laagwaardige tactiek vinden.
Uw link netwerk
Hier is een voorbeeld: stel u krijgt links van al uw klanten in de vorm van een laagwaardige footer link. Uw one-way link netwerk ziet er ongeveer zo uit:
Simpel link netwerk
Link juice
De link juice (groene pijlen) gaat van hun website naar die van u. Op een dag besluit Google om geen waarde meer te hechten aan deze laagwaardige tactiek. Wat heeft u nog over?
Mislukt link netwerk
Autoriteit en bezoekers
U heeft niet veel meer over, omdat deze links nooit echt waarde hebben gehad, behalve een klein beetje link juice. Maar stel nou dat deze links niet alleen voor autoriteit zorgde (groene pijlen), maar ook voor bezoekers (blauwe pijlen):
Simpel link netwerk + SEO + bezoekers
Bezoekers
Stel dat Google zijn regels veranderd en dat deze links geen autoriteit meer door zouden geven. Op dat moment hebben deze links nog steeds waarde, omdat ze nog steeds voor bezoekers op uw website zorgen:
Gedeeltijk mislukt link netwerk
Niet alles kwijt
De kwaliteit en kwantiteit van uw bezoekers is veranderd, maar u bent niet alles in een keer kwijt. Dit voorbeeld is misschien simpeler dan de werkelijkheid, maar het geeft duidelijk aan hoe deze laagwaardige tactieken werken.
Creëer iets dat waarde heeft
Als er voor een website gewerkt wordt alleen vanaf een SEO perspectief, en het mislukt, dan verliest u alles. Creëert u iets dat werkelijk waarde heeft en bezoekers aantrekt, dan verliest u niet alles wanneer de regels veranderd worden.
Kom meer te weten over de auteur