Boten hebben, net als auto’s, vaak reparaties nodig. Het is zonde om een boot weg te gooien omdat er iets kapot is. Met behulp van scheepsonderdelen kan een schip worden gerenoveerd. Vervang dan de onderdelen die kapot zijn, hierdoor kan de boot voor een relatief lage prijs weer varen. Dit kan de motor zijn of de buitenkant van de boot. Het interieur is ook iets dat kapot kan en heeft ook vervanging nodig. Hierdoor hoef je de boot niet te weg te doen als er iets kapot gaat. Boten zijn meestal erg duur en het zou zonde zijn als de boot weg zou moeten. De scheepsonderdelen zelf zijn ook niet goedkoop. Door de crisis van de afgelopen 2 jaar is er een enorme schaarste in de markt. Zo zijn de prijzen voor veel producten gestegen door een plotseling herstel van de vraag. Veel bedrijven hebben tijdens de crisis de productie teruggeschroefd omdat er minder geld binnenkwam. Nu moeten we weer langzaam opschalen, maar dat heeft tijd nodig.
Hoe worden scheepsonderdelen aangebracht?
Het vervangen van scheepsonderdelen kost ook een hoop tijd en moeite. Dit gaat gepaard met veel geld. De onderdelen zijn moeilijk te vervangen, dus specialisten in het veld zijn nodig om dit te kunnen doen. Monteurs werken aan veel soorten schepen. Het verschil tussen een containerschip en een passagiersschip is al enorm. Er wordt al veel geld uitgegeven aan het vinden van het probleem in het containerschip, er is dan nog niks gemaakt. Er gaat veel tijd verloren omdat technici moeten onderzoeken wat er met de hele boot aan de hand was. Elk uur telt, want elk uur wordt gefactureerd. Dat is niet fijn voor booteigenaren als ze 40 uur werk moeten betalen voor het vervangen van scheepsonderdelen.