Plaats uw persbericht!

Op deze website kunt u gratis uw persbericht plaatsen met daarin een verwijzing (link) naar uw eigen website. Het plaatsen van deze link draagt bij aan de vindbaarheid van uw website in de zoekmachines. Leest u voordat u een persbericht plaatst wel even de voorwaarden.

Meld u nu gratis aan en begin direct met schrijven!

Technologie voor openbaar vervoer nog weinig benut in Amsterdam en Rotterdam

by admin on maart 23, 2016

Xerox onderzoekt stedelijke mobiliteit In Europa

Breukelen, 23 maart 2016 – Uit onderzoek van Xerox blijkt dat slechts 27 procent van de inwoners van Rotterdam en Amsterdam gebruikmaakt van een smartphone of tablet om een reis te plannen. Binnen deze groep gebruikt 74 procent één tot twee reisplannerapps. Beide steden blijven ver achter op andere Europese steden zoals bijvoorbeeld Straatsburg (51%), Parijs (47%) en Londen (44%). Het onderzoek over de vervoerssector in Europa is uitgevoerd onder 1.200 reizigers in twaalf steden in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en België. De resultaten hiervan zijn verwerkt in het onderzoeksrapport: ‘Houd de stad in beweging’.

Wanneer wordt ingezoomd op het gebruik van devices voor transport blijkt dat 24 procent van de Rotterdammers en Amsterdammers een app gebruikt om updates te ontvangen over vertragingen. 21 procent pakt de smartphone of tablet erbij om inzicht te krijgen in verkeersomstandigheden en 19 procent geeft aan een app te gebruiken om de dienstregeling van het OV te raadplegen. Opvallend is dat 13 procent van de Rotterdammers aangeeft helemaal geen reisplannerapps te gebruiken en 12 procent van de Amsterdammers maar liefst drie tot tien apps gebruikt. Bovendien geeft 38 procent van de reizigers uit Amsterdam aan graag één app te hebben voor al hun reisbehoeftes. In Rotterdam ligt dit percentage op 22 procent.

Louis Frank, Vice President Business Development BPO bij Xerox: “Het is evident dat een gebruiksvriendelijk en toegankelijk OV-netwerk essentieel is voor de ontwikkeling van steden en voor een positieve beleving van de inwoners. Hoe groter en meer internationaal georiënteerd een stad is, hoe belangrijker dit wordt. Economische ontwikkeling en inwoners- en bezoekerstevredenheid gaan hand in hand met een goede bereikbaarheid. Via een slimme inzet van technologie, bijvoorbeeld door contactloos betalen en het plannen van een reis, kan het gemak voor de OV-consument aanzienlijk worden verbeterd. Ook kan technologie belangrijke informatie opleveren inzake gebruikersvoorkeuren en belastbaarheid. Dat Nederland op dit gebied nog achter loopt heeft waarschijnlijk te maken met de kleinere schaal van onze steden. Ook kunnen factoren als toerisme, de aard van vervoersbehoefte en opleidingsniveau een rol spelen.”

Onderzoeksrapport
In het volledige rapport – ‘Houd de stad in beweging: de European Urban Transport Survey’ staan alle bevindingen rondom reisvoorkeuren, reisgedrag en parkeergewoontes in heel Europa. Het rapport is beschikbaar via: https://www.xerox.nl/nl-nl/services/transportoplossingen/inzichten/traffic-survey-report